Co zabrać w długą podróż samochodem?
Chcemy, aby podróż była dla nas komfortowa...
Hamowanie silnikiem to w gruncie rzeczy prosta operacja, która niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla kierowcy, jak i dla pojazdu. Jak się jednak okazuje, wiele osób nie zna tego pojęcia i nie stosuje go w praktyce. A trzeba przyznać, że właściwe wykorzystywanie właściwości mechanicznych samochodu może zadecydować o mniejszym zużyciu paliwa oraz klocków i tarcz hamulcowych.
Co to jest hamowanie silnikiem i dlaczego jest to technika, która powinna być znana każdemu kierowcy?
Powyższa nazwa niesie za sobą konieczność wykonania pewnej czynności i może być nieco myląca. Hamowanie silnikiem to bowiem nic innego, jak puszczenie wszystkich pedałów i pozwolenie na swobodną jazdę, przy włączonym biegu. Ten ostatni warunek odpowiada za wytracanie prędkości. Dodatkowo im niższy bieg, tym szybsze hamowanie, dlatego przy dużym nachyleniu zalecana jest stopniowa redukcja do „trójki”.
W jakich sytuacjach stosować hamowanie silnikiem?
Wspomniana technika przydaje się w szczególności podczas podróży po nierównym terenie, np. w górach. Gdyby opierać się tylko na hamulcu nożnym, jazda mogłaby okazać się męczarnią - naprzemienne wciskanie i przytrzymywanie pedału gazu oraz hamulca nie jest w końcu najwygodniejszą rzeczą. Jeżeli zamiast tego postawi się na redukcję biegu i swobodny zjazd, można zaoszczędzić mnóstwo energii, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności.
Hamowanie silnikiem sprawdza się również doskonale w przypadku zbliżania się do skrzyżowania, jeżeli światła drogowe świecą na czerwono. Wielu kierowców nie próbuje wyhamować aż do ostatniej chwili, przez co powodują nieprzyjemny efekt przechylenia się do przodu i narażają się na spowodowanie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym. Stopniowe zwalnianie nie obciąża osoby prowadzącej auto, a pozwala na bezpieczne podjechanie do innego samochodu.
Część zalet omawianej techniki padło już w poprzednich częściach. Hamowanie silnikiem pozwala na odpoczynek kierowcy, a do tego powoduje wymierne oszczędności. Silniki wyposażone we wtrysk paliwa nie pobierają go podczas swobodnej jazdy, co pozwala jeździć bardziej ekologicznie. Ponadto takie działanie ogranicza zużycie mechanicznych części odpowiedzialnych za tradycyjne hamowanie. A rzadziej wymieniane klocki hamulcowe to oszczędność pieniędzy oraz czasu.
Wady takiego rozwiązania
Choć hamowanie silnikiem posiada wiele zalet, w pewnych sytuacjach trzeba z nim bardzo uważać. Podczas sezonu zimowego, kiedy często na ulicach jest ślisko i niebezpiecznie, nieumiejętna redukcja biegów może prowadzić do szarpnięcia i zwiększonego prawdopodobieństwa wpadnięcia w poślizg. Kiedy kierowca nie potrafi wyczuć sprzęgła, zmiana biegu na niższy może okazać się nieprzyjemna w skutkach i utrudniać podróż. Dodatkowo, oszczędzając klocki i tarcze hamulcowe, można przyczynić się do zwiększonego zużycia koła zamachowego, którego wymiana nie jest tania.
Hamowanie silnikiem to technika, która potrafi ułatwić życie, zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie. Prawidłowe korzystanie z niej może przyczynić się do zmniejszonego zużycia paliwa oraz części mechanicznych, odpowiedzialnych za proces tradycyjnego hamowania. Aby wykonywać całą operację mechanicznie i bezproblemowo należy dobrze wyczuć swoje auto. Trzeba również bezwzględnie uważać podczas gorszej pogody. Bezpieczeństwo jest w końcu wartością nadrzędną.
Każdy właściciel samochodu, prędzej czy później będzie musiał wymienić w swoim pojeździe...
Czytaj więcejFelgi i opona to części samochodu, które są najbardziej narażone na zabrudzenia, a także...
Czytaj więcejEgzamin na prawo jazdy może być jednym z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu. Warto...
Czytaj więcejChcemy, aby podróż była dla nas komfortowa...
W przypadku samochodów osobowych, których...
Planujesz wybrać się w zimową podróż do...